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English version below:

Lu : Architecture & photographie, numéro 181 (novembre 2017) de la revue ARQ (architecture & design Québec); vu : la conférence de l’architecte Jean Verville présentée au Musée de la civilisation le 9 novembre 2017 dans le cadre de la série Instantanés d’architecture; resurvolé : Julius Shulman, l’architecture et sa photographie par Julius Shulman et publié en 1998 chez Taschen.

Les architectes prennent, regardent et génèrent eux-mêmes une quantité phénoménale d’images. Pourtant, un malaise semble persister lorsqu’il est question de photographier leurs propres bâtiments. Comme si l’oeil de la caméra risquait de voler l’âme de ces derniers.

Chez les photographes, Julius Shulman (1910-2009), célébrissime et impérial, ne s’enfarge pas dans les fleurs du tapis. Il sait en appuyant sur le déclencheur que son cliché va propulser tel architecte sous les feux de la rampe, permettre à tel autre de rafler tous les prix d’excellence et qu’il assurera du même coup sa propre immortalité.

Julius Shulman photographing Case Study House no. 22, West Hollywood, 1960
Photo : Julius Shulman photographing Case Study House no. 22, West Hollywood, 1960, photographe non identifié, source.

Comme le duo Verville/Brouillet, mais sans leur humour ou la délicatesse d’un Selwyn Pullan (auquel il faudra revenir), Shulman sait surtout que son art est celui de la mise en scène pleinement assumée. Que la domesticité soit fantasmée ou évacuée, l’intrigue remplit tout le cadre.

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Photo : IN 3, domestic architectural installation (image no 6), Montréal, 2017, Jean Verville architecte, Maxime Brouillet photographe, source.
selwyn pullan_graham residence, 1965_erickson and massey architects, 1962-1963
Photo : Graham Residence (Erickson and Massey architects, built 1962-1963, demolished 2007), Selwyn Pullan, 1965, source.
julius shulman_case study house no 20_bass house, 1958_buff, straub and hensman, altadena, calif, 1958
Photo : Case Study House no. 20 (Maison Bass), Buff, Straub and Hensman architects, Altadena, Californie, 1958, Julius Shulman, 1958, p. 82.

Le malaise qui plane sur les textes publiés dans le dernier numéro de la revue ARQ trouve heureusement une issue dans une suggestion du photographe québécois Alain Laforest : « la revisite de bâtiments » pour mieux apprécier : « une façade de bois qui grisonne, un aménagement paysager et naturel qui a pris sa place, le même bâtiment qui change d’allure, de rapport avec les saisons, les années » (p. 31).

Au moment où l’évaluation post-occupation fait son chemin, à quand la première monographie dans laquelle des architectes montreront fièrement non pas leurs projets dont la peinture n’est pas encore sèche, mais plutôt leurs réalisations qui ont pris quelques rides ?

English version:

Revisiting

Read: Architecture & Photography, number 181 (November 2017) of the ARQ magazine (architecture & design Québec); heard: the lecture by architect Jean Verville presented at the Musée de la civilisation on November 9, 2017 as part of the series Instantanés d’architecture; reread: Julius Shulman, architecture and its photography by Julius Shulman and published in 1998 by Taschen.

Architects take, look at and generate a phenomenal amount of images themselves. However, some discomfort seems to remain when it comes to photographing their own buildings. As if the eye of the camera could steal the soul of the latter.

Among photographers, Julius Shulman (1910-2009), über-famous and imperial, does not let himself be tripped by the flowers in the carpet. When releasing the shutter button, he knows that his shot will put one architect into the spotlight, allow another to snatch up all the awards of excellence, and simultaneously ensure his own immortality.

Julius Shulman photographing Case Study House no. 22, West Hollywood, 1960
Photo: Julius Shulman photographing Case Study House no. 22, West Hollywood, 1960, unidentified photographer, source.

Like the Verville/Brouillet duo, but without their humour or the tactfulness of a Selwyn Pullan (to whom we shall have to return), Shulman knows that his art is, above all, that of fully assumed staging. Whether domesticity is fantasized or evacuated, the plot fills the whole picture.

IN-3-Apartment-in-Montreal-Canada-by-Jean-Verville-architecte-Yellowtrace-06
Photo: IN 3, domestic architectural installation (image no 6), Montréal, 2017,
Jean Verville architect, Maxime Brouillet photographer, source.
selwyn pullan_graham residence, 1965_erickson and massey architects, 1962-1963
Photo: Graham Residence (Erickson and Massey architects, built 1962-1963, demolished 2007), Selwyn Pullan, 1965, source.
julius shulman_case study house no 20_bass house, 1958_buff, straub and hensman, altadena, calif, 1958
Photo: Case Study House no. 20 (Maison Bass), Buff, Straub and Hensman architects, Altadena, Californie, 1958, Julius Shulman, 1958, p. 82.

The unease that hangs over the texts published in the last issue of ARQ magazine fortunately finds an outcome in a suggestion by Quebec photographer Alain Laforest: « the revisiting of buildings » to better appreciate: « a wooden facade that has grayed, a man-made and natural landscape that has taken its place, the same building that changes its appearance, its relationship with the seasons, the years » (p. 31).

At a time when post-occupation assessments are becoming more common, when will we see the first monograph in which architects will not proudly show their projects whose paint is not yet dry, but rather their buildings that have taken on a few wrinkles?