Glisse

Lu : Winter in Tilting : Slide Hauling in a Newfoundland Outport par Robert Mellin publié chez Pedlar Press en 2015.

Après le fascinant Tilting : House Launching, Slide Hauling, Potato Trenching, and other Tales from a Newfoundland Fishing Village publié en 2003 chez Princeton Architectural Press (sans oublier Newfoundland Modern : Architecture in the Smallwood Years, 1949-1972 publié chez McGill-Queen’s University Press en 2011, auquel il faudra revenir), l’architecte et professeur Robert Mellin récidive cette fois avec la fantastique traversée d’un morceau de paysage parmi les plus désolés et les plus magnifiques au monde.

Mellin_Tilting_Sexton House, Blubber Cove_p5
Photo : « The Sexton house near Bubbler Cove, a light wood-frame house perched on irregular rocky terrain », 2003, Robert Mellin, p. 5.

Accompagnée de courts extraits d’entrevues, tantôt graves, tantôt drôles, réalisées auprès de plusieurs personnages forts attachants, une série de petites d’aquarelles assemblées de façon cinématographique, presque à la manière d’un flip book, nous fait savourer comment les mille et une nuances de la lumière hivernale mettent en relief le parcours qui, par delà crans rocheux et étangs gelés, mène du village à la forêt où les hommes et leurs chevaux vont chercher du bois pour se chauffer.

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Aquarelle : « across Toby’s Marsh », 2015, Robert Mellin, p. 50.
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Aquarelle : « going down Pad’s Pinch », 2015, Robert Mellin, p. 84.

Comme l’écrit Mellin à la fin de l’introduction (p. 32) :

« Recalling Tilting’s slide paths and slide hauling, I am reminded that many of us have become sedentary beings with a near constant focus on our digital devices and an obsession with comfort. The focus of the generation of Tilting residents who used the slide paths was constantly outward, out to the land and the sea. Comfort was taken in moderate doses with family and friends after long days of hard work, and strangers were often welcomed in. Consider how much you would have appreciated that warm kitchen after a long, cold, challenging, and dangerous day out on the slide path. The paths are communally maintained, but the distances are long and maybe your horse panicked while hauling its heavy load down a steep icy grade. Or the harness snapped, or the weather was terrible. »

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Aquarelle: « through Harry’s Neck », 2015, Robert Mellin, p. 92.
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Aquarelle : « through Hartery’s Pinch », 2015, Robert Mellin, p. 140.

Puis, il termine en souhaitant:

« I hope you enjoy the pictures that follow, and also the stories, fragments from conversations I had years ago. The men I talked with are long gone, but I can still hear the sounds of the their voices. As you read, perhaps you will picture yourself in a warm Tilting kitchen with a cup of tea, the wood stove crackling away, and pecks of snow and gales of Wind outside. And plenty of time. »

Mellin peut sourire, car l’ensemble est un pur régal, complètement atmosphérique.

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Aquarelle : « Early Morning », 2015, Robert Mellin, p. 36.

À toi qui a aujourd’hui la chance de vivre là-bas, mille mercis Geneviève pour cet ouvrage apparu dans ma boîte à lettres et pour, comme tu l’écris si bien, cet « amour partagé du beau travail qui toujours est aussi du bon travail ».